Cik vitamīna D jāuzņem ikdienā

Uz šo jautājumu nevar atbildēt ar vienu teikumu. 

Izpildiet mūsu testu!

D vitamīna uzņemšanu ar saules stariem ietekmē:

  • gadalaiks,
  • ādas krāsa (lai iegūtu vienādu daudzumu vitamīna, ar tumšāku ādas krāsu vai iedegumu nepieciešams pavadīt ilgāku laiku saulē),
  • ķermeņa masa, kā arī
  • dienas režīms – cik ilgu laiku uzturamies ārā ar atsegtām ķermeņa daļām un cik daudz no šī laika saņemam tiešus saules starus.

Bez tam, kas nav mazāk svarīgi – kāds ir D vitamīna līmenis organismā brīdī, kad apsveram papildu šī vitamīna nepieciešamību.

Šeit ir jāmin Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestādes jeb EFSA (European Food Safety Authority) atzinums.

Par drošiem ikdienas lietošanā noteicis šādus daudzumus:

Vecums Starptautiskās vienības (SV)
D vitamīna diennaktī
Mikrogrami (µg)
D vitamīns diennaktī
zīdaiņiem
līdz 1 gada vecumam
1000 SV 25 µg/d
Bērniem
no 1 līdz 10 gadiem
2000 SV 50 µg/d
Bērniem no 11 gadiem
pieaugušajiem
tajā skaitā grūtniecēm
4000 SV 100 µg/d

 

 

 

 

 

 

 

Tomēr jāatzīmē, ka situācijā, kad D vitamīna līmenis asinīs ir būtiski pazemināts, nepieciešamā ikdienas deva var ievērojami pārsniegt šeit minētos skaitļus, lai precīzi noteiktu pareizo uzņemamo šī vitamīna daudzumu, nepieciešams konsultēties ar ārstu.

 

Jo zemāks ir D vitamīna līmenis un, jo lielāka ķermeņa masa, jo lielāka D vitamīna dienas deva un ilgāks laika periods būs nepieciešams, lai sasniegtu optimālo līmeni.

 

Savukārt, ja optimālais līmenis ir sasniegts, tad šī līmeņa uzturēšanai vajadzētu lietot no 1000 SV līdz 2000 SV D vitamīna dienā, lai šī vitamīna līmenis asinīs atkal nesāktu kristies.