Cik vitamīna D jāuzņem ikdienā

Kas ietekmē nepieciešamo D vitamīna daudzumu?

Dabiski D vitamīns veidojas ādā saules UVB starojuma ietekmē, kas Latvijā ir iespējams tikai 3 mēnešus gadā noteiktā diennakts laikā, kad saule ir pietiekami augstu virs horizonta (vairāk par to šeit). Pārējā laikā atliek paļauties uz vasarā uzkrāto D vitamīna daudzumu un par D vitamīna uzņemšanu rūpēties pašiem.
 
Ikdienā nepieciešamo D vitamīna daudzumu ietekmē šādi apstākļi:
  • sākotnējais D vitamīna līmenis organismā;
  • gadalaiks;
  • dienas režīms vasarā – cik ilgu laiku uzturamies ārā ar atsegtām ķermeņa daļām un cik daudz no šī laika saņemam tiešus saules starus;
  • ķermeņa svars;
  • ādas krāsa (lai iegūtu vienādu daudzumu vitamīna, ar tumšāku ādas krāsu vai iedegumu, nepieciešams pavadīt ilgāku laiku saulē).
Pēdējos gados arvien vairāk aktualizējas jautājums par dažāda veida ādas vēža izplatību, kas vasarā liek ierobežot atrašanos tiešos saules staros un lietot saules UV starojuma aizsargkrēmus, jo UV starojums ir galvenais ādas vēža izraisītājs. Rezultātā jau tā nepietiekamā D vitamīna uzņemšana ar saules stariem vēl vairāk samazinās, un nākas meklēt alternatīvas. Diemžēl pārtika var nodrošināt tikai nelielu daļu no nepieciešamā D vitamīna daudzuma (par to vairāk šeit), un ir jāapsver papildus D vitamīna uzņemšana eļļas pilienu vai kapsulu veidā.

Kā izvēlēties atbilstošo D vitamīna daudzumu?

  • Ja nav laika vai iespēju noteikt savu D vitamīna līmeni, nepieciešams izvēlēties savu un ģimenes locekļu profilaktisko D vitamīna devu pašiem. EFSA (Eiropas Pārtikas nekaitīguma iestāde) dažādām vecuma grupām ir noteikusi pieļaujamās diennakts devas, kas ir pilnīgi drošas profilaktiskai lietošanai ilgstošā laika periodā. 
    Šīs devas ir:

D vitamīna devas un drošība

  • Ja ir aizdomas par izteiktu D vitamīna deficītu, ieteicams noteikt savu D vitamīna līmeni, un kopā ar savu ģimenes ārstu izvēlēties atbilstošu D vitamīna devu – vispirms lielāku diennakts devu, lai D vitamīna līmeni normalizētu, un pēc tam uzturošo devu, lai šo līmeni noturētu.

Endokrinologu ieteiktā lietošanas shēma D vitamīna deficīta gadījumā ir šāda:

Vidēji pieaugušajiem, lai sasniegtu optimālu D vitamīna līmeni, deva ir no 5000 līdz 10 000 SV dienā. Ārstējošās D vitamīna devas vidēji ir 70 - 80 SV uz vienu kilogramu svara, t. i., pacientam, kas sver 70 kg, būtu nepieciešams vidēji 5000 SV dienā, bet šī deva var būt lielāka, ja D vitamīna līmenis ir ļoti zems (piemēram, mazāks kā 20 ng/ml). 
Sasniedzot optimālu D vitamīna līmeni (analīzes jāatkārto ne agrāk kā pēc 3 mēnešiem), jāturpina lietot D vitamīnu profilaktiskās devās – pieaugušajiem vidēji 800 līdz 2000 SV dienā. Citādi dažu turpmāko mēnešu laikā var zaudēt grūti sasniegto optimālo D vitamīna līmeni un tā labvēlīgos efektus.
(Avots: Dr. Maija Mukāne, Interniste, www.kauluveseliba.lv)

Kādu D vitamīnu izvēlēties?

Tā kā D vitamīns ir no taukos šķīstošo vitamīnu grupas, nepieciešams izvēlēties D vitamīna eļļas šķīdumu pilienu vai kapsulu veidā, jo eļļas šķīdumam ir labākā uzsūkšanās un biopieejamība. Šai produktu grupai pieder Nateo D pilieni un Nateo D kapsulas.

Ik pa brīdim parādās iepriekš neredzētas D vitamīna formas vai arī D vitamīns tiek pievienots pārtikas produktiem vai multivitamīniem. Tomēr vēlamā D vitamīna līmeņa uzturēšanai tā var nebūt atbilstošākā izvēle:

D vitamīna injekcijas muskulī

Latvijā šādi medikamenti nav pieejami, bet to lietošanai salīdzinājumā ar eļļas šķīdumu nav priekšrocību, jo pie vienādas D vitamīna devas, tā līmenis paceļas vienādi ātri(1). Jāpiebilst, ka injekcijas ir ļoti sāpīgas.

D vitamīns spreja veidā zem mēles vai vaiga iekšpusē

Zinātniskie pētījumi pierādījuši, ka pie vienādām D vitamīna devām spreja forma nedod priekšrocības D vitamīna līmeņa palielināšanā, salīdzinot ar eļļas pilieniem vai kapsulām(2). Pie tam, sprejā D vitamīns šķīdināts ūdenī nevis eļļā, un tādēļ produktam pievienotas dažādas “E-vielas” – konservanti, biezinātāji, skābuma regulētāji, emulgatori – lai nodrošinātu šāda veida produkta viendabīgumu un ilgstošu uzglabāšanu.

D vitamīns multivitamīnu tabletes sastāvā

Par kombinēto multivitamīnu produktu lietošanas nepieciešamību pastāv pretrunīga informācija. Biežāk valda uzskats, ka nepieciešamības gadījumā katrs vitamīns jālieto atsevišķi (piem., D vitamīns, B vitamīns utt.) atbilstošās devās. Tomēr, ja lieto multivitamīnu produktu, visbiežāk tajā D vitamīns ir pievienots tikai 400 SV, kas nebūs pietiekami pat, lai uzturētu savu esošo D vitamīna līmeni, nerunājot par līmeņa normalizēšanu. Tas pats sakāms par pārtikas produktiem, uz kuriem lasāms uzraksts “D vitamīna avots” – ir nepieciešams pārliecināties, cik SV D vitamīna ir produktam pievienots.


(1) Effect of oral versus intramuscular Vitamin D replacement in apparently healthy adults with Vitamin D deficiency https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5240054/

(2) Vitamin D3 supplementation in healthy adults: a comparison between capsule and oral spray solution as a method of delivery in a wintertime, randomised, open-label, cross-over study. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27724992